Digital strateg och entreprenör som hjälper bolag att digitalisera, effektivisera och skala verksamheten

Digital strateg och entreprenör

Digital strateg och entreprenör som hjälper bolag att digitalisera, effektivisera och skala verksamheten

Tack vare över 12 år digital affärsutveckling i medievärlden, däribland på Schibsted, Aftonbladet, N24-gruppen, har jag samlat på mig erfarenheter som kommer till nytta för de flesta bolag som antingen vill eller måste digitalisera sin verksamhet. Mediebranschen – kanske den bransch och affärsmodell som förändrats mest sen internets inträde – tvingade mig att tänka i helt nya banor och leverera positiva resultat år efter år. När dina största konkurrenter – både gällande kunder och intäkter – är giganter som Facebook och Google finns inga enkla vägar att ta, det krävs erfarenhet, analys, hårt jobb och lite tur för att överleva.

Dessa erfarenheter använder jag nu för att hjälpa andra bolag att överleva, växa eller till och födas. Tack vare ett entreprenörsdriv jobbar jag ofta tätt med olika bolag och hjälper dem att ta de stora stegen mot förändring. Vi befinner oss fortfarande i början av digitaliseringens era. De flesta bolag lever fortfarande på gamla affärsmodeller och processer. De pressas av startups och ofta är det för sent att reagera. Och när de reagerar så finns inte pådrivare internt med kompetens, erfarenhet eller vision att ta de beslut som måste tas för framtiden. Samtidigt finns det också otroligt många entreprenörer där ute som har en bra idé, ofta lite pengar, men ingen erfarenhet av teknologi, startups och allt annat som en entreprenör behöver kunna eller lära sig för att förverkliga sin dröm. Dessa framtida entreprenörer kommer ofta från branscher som är redo för utmanare, men kommer sällan förbi idéstadiet då de fastnar på rekrytering av en CTO, eller en produktchef, eller ens en byrå som vill ta sig an deras idéer och hjälpa entreprenören att lyckas till ett överkomligt pris.

Det är här jag kommer in. Jag erbjuder ett framgångsrikt upplägg där jag går in som stöd till entreprenören genom affärsutveckling, design, UX till att utveckla produkten, lansera och fortsätta att stötta entreprenören långt senare. Det innebär att en entreprenör kan få vara just det – en entreprenör med fullt fokus på det han eller hon är väldigt bra på. Och det innebär också att entreprenören får behålla en ännu större del av sitt bolag innan första investeringsrundan efter att en MVP kommit ut på marknaden.

Jag har sen jag startade mitt bolag Digibyrån Sverige AB i början av 2018 hjälpt fem bolag med den här resan. Alla finns nu på marknaden och har efter första investeringsrundan rekryterat antingen en produktchef eller en CTO med eget team.

Jag har satt som mål att alltid leverera en produkt på marknaden inom fyra månader till ett fast pris med tak på 10-15 % ytterligare kostnader. Jag har lyckats med det 5/5 gånger. Ofta tillkommer extra kostnader när entreprenören lär sig nya saker eller ser andra öppningar under resan mot en första lansering. Där får entreprenören ständigt stöd för att hålla fokus och inte vilja göra allt på en gång. Det är ett av misstagen många gör som mer än vad de flesta vill erkänna leder till att produkten som kommer ut på marknaden är för komplicerad från start eller aldrig ens kommer ut.

Digibyrån Sverige AB jobbar med tre team i Ukraina. De har under de senaste två åren blivit experter inom den svenska digitala miljön, inklusive bankID, Klarna, Fortnox, och andra integrationer som förenklar livet för startups och kunder. Det innebär dessutom att vi kan erbjuda hög kvalitet till betydligt lägre kostnad.

Är du i behov av en partner som hjälper dig att uppnå dina drömmar?
Gå in på digibyran.se och läs mer om vad jag och mina kollegor kan erbjuda.

Välkommen!